Når man tager et helt almindeligt Kategori B kørekort, bliver man samtidig berettiget til at køre med flere former for påhængskøretøjer – for eksempel en lille trailer eller campingvogn. Dog er det vigtigt at være opmærksom på, at et B-kørekort kun er tilstrækkeligt, så længe både bil og trailer overholder en række forskellige krav.
Den vigtigste regel omkring kørsel med trailer er, at køretøjet og påhænget tilsammen må veje max 3500 kilo. Heraf må påhængskøretøjet kun udgøre max 750 kilo. Vejer enten det samlede vogntog eller blot traileren mere end den tilladte maxgrænse, er du forpligtet til at erhverve dig et kategori B/E trailerkort. Dette kørekort dækker for eksempel kørsel med hestetrailer eller særligt store campingvogne.
Det er ikke prisen, du skal bekymre dig om, hvis du overvejer at tage et kørekort til trailer. Hos Ascot Køreskole har vi lavet en samlet pakkeløsning, således at hele forløbet for dit trailerkørekort koster kun 5000 kroner. Dette er inklusiv 4 teorilektioner, 6 lektioner på vej og leje af køreskolens bil og trailer til politiets praktiske prøve. Ønsker du flere lektioner, for at blive ekstra skarp til at køre med tunge trailere eller campingvogne, kan disse naturligvis tilkøbes.
Når du tager kørekort til trailer, bliver du oplært i at køre med påhængskøretøjer, som i mange tilfælde er lige så tunge som hele din bil. Faktisk må du med et B/E-kørekort køre med trailere eller campingvogne, der vejer helt op til 3500 kilo i sig selv. Derfor er det naturligvis vigtigt, at du føler dig helt sikker og kompetent, når du kører ud på vejene med et ekstra tungt påhængskøretøj.
Hos Ascot Køreskole specialiserer vi os i at lave forløb, som har fokus på sikkerhed og køreglæde. Vores kørelærere har mange års erfaring med at undervise i trailerkørekort og vil hjælpe dig med at blive fortrolig med de tunge påhængskøretøjer. Hvad end du skal køre med hestetrailer eller stor campingvogn, kan du være sikker på, at du vil føle dig fuldstændig tryg ved dette, når du har gennemført et trailerkortforløb hos os.
Vores priser er transparante og i den lave ende.
Du skal ikke betale for meget for et trailerkørekort.
4 teorilektioner (1 gang), 6 lektioner på vej (3 gange) samt leje af køreskolebil/trailer til den praktiske prøve hos Politiet.
Priserne er vore aktuelle priser og er ikke et bindende tilbud.
Der tages forbehold for prisstigninger og den samlede pris ved gennemførelse af hele lovpakken!
Nedenunder kan du se en liste over gebyrer samt vores aktuelle priser.
Du skal være opmærksom på, at ikke alle kan nøjes med det antal lektioner lovpakken inkluderer.
Gebyrer:
Prøvegebyr til staten kr. 360.00
Lægeattest (lovkrav) kr. (spørg lægen).
Priser ved ekstra lektioner og prøver:
Ekstra køreprøve kr. 360.00
Leje af skolevogn ved ekstra køreprøve kr. 850.00
Ekstra kørelektioner udover lovpakken kr. 700.00
Vi er altid kun et telefonopkald eller en e-mail væk – ring eller skriv til os, vi har både tid og lyst til at besvare dine spørgsmål om kørekort til trailer.
Disse ting er udenadslære, og du vil blive spurgt om nogle af disse ting til den praktiske prøve (køreprøven).
NB. Man skal ikke have BE kort, hvis trailerens totalvægt er på max.750 kg., selvom bilens totalvægt er på 3500 kg. man kan i det enkelte tilfælde køre med 4250 kg. uden BE kort.
Lovkrav:
Trailer på under 750 kg. Normalt ingen bremser.
Trailer på over 750 kg. til 3500 kg. skal have, driftsbremse (påløbsbremse) og parkeringsbremse (håndbremse).
Driftsbremsen: skal aktiveres ved normale bremsninger, skal virke på alle hjul, ved alle hastigheder og belægningsforhold, samt være udstyret med sikkerhedswire, der skal kunne aktivere påhængskøretøjets parkeringsbremse i tilfælde af brud på tilkoblingen.
Parkeringsbremsen: skal kunne holde traileren på min. 18%
Undersøgelse af bremser før du kører:
Bremseprøve:
Lovkrav: Chassis'et må ikke have skarpe kanter eller gennemtæringer. Bærende dele skal være hele og uden brud, gennemtæringer eller skævhed. Gennemtæringer ses/forekommer ofte ved svejsninger og gennemføringer.
Chassis og påbygning skal være boltet forsvarligt sammen, dette sikres ved at kontrollere at der ikke er løse eller tærede bolte.
Påbygningen skal være aflåst, hvilket betyder at presseninger eller låger ikke kan flagre eller springe op under kørsel.
Undersøgelse af Karosseriet og Bærende dele:
Affjedring og støddæmpere: Trailer over 750 kg skal være affjedret på alle hjul.
Dæk og fælge:
Lovkrav:
Samme type (radial eller diagonal, sommer, vinter), passe til fælgen. Der må ikke være skader eller buler på dækket og det må ikke være skævt slidt og have et mønster på mindst 1,6 mm.(kan kontrolleres ved slidindikatorer). Dækkenes samlede bæreevne skal MINDST svare til påhængskøretøjets tilladte akseltryk. Bæreevnen fremgår af mærkning på siden af dækket. Vær opmærksom på evt. rotationsretning.
Undersøgelse af dæk:
Lovkrav:
Foran / fremad på Traileren:
Type | Antal | Farve | Styrke | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Refleks | 2 | Hvid | ||
Positionslys | 2 | Hvid | ses på 300 m | Skal være der når bredden er over 1,6 m |
Sidemarkeringslys | 2 | Hvid | ses på 300 m | Skal være der når bredden overstiger 2,1 m |
Bag på Traileren:
Type | Antal | Farve | Styrke | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Baglys | 2 | Røde | ses på 300 m | |
Nummerpl. lys | Mindst 1 | Hvid | Skal kunne oplyse nummerpladen så dens kan læses på 20 meters afstand | Mindst 1, gerne flere |
Stoplys | 2 | Røde | Skal kunne lyse væsentlig kraftigere | |
Blinklys | 2 | Gule | Skal kunne ses i stærkt sollys | 60 til 120 blink i min, eller 1-2 gange i sec, såfremt det blinker unormalt hurtigt, er det tegn på sprunget pære eller stelforbindelse |
Refleks | 2 | Røde | SKAL være trekantet - med spidsen opad | |
Markeringslys | 2 | Røde | ses på 300 m | Må først være der når bredden er over 1,8 m. og skal være der, når bredden er over 2,1 m |
På siden Traileren:
Type | Antal | Farve | Styrke | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
Sidereflekser | 1 pr. 3 m | Gule | ses på 300 m | De yderste reflekser må max. sidde 1 m. inde fra enderne |
Side Markeringslys | 1 pr. 3 m | Gule | ses på 300 m | Skal kun monteres når traileren er over 6 m |
Undersøgelse af lygter og reflekser:
Sammenkobling:
Kontroller at eventuel aftageligt træk er i indgreb og forsvarligt låst. Kuglehoved og kugleskål skal passe sammen. Dette ses ved at indikatoren står i grøn, såfremt indikatoren står i gul, er det tegn på slidtage.
Unormal slidtage forekommer såfremt kugleskålen er fyldt med sand eller rust. Dette afhjælpes ved rengøring og smøring. Hvis indikatoren står i rødt er sammenkoblingen ikke korrekt udført.
Lastsikring:
Du har pligt til at sikre dig at godset er korrekt og sikkert anbragt ved visuelt syn, åben traileren i den bagerste ende.
Vægt:
Du skal sikre dig at traileren ikke er overlæsset, og bevise hvilken vægt du kører med, dette gør du ved at fremvise den røde vejeseddel som ligger sammen med trailerens papirer.
Papirer:
Du skal kunne kontrollere bilen og trailerens papirer. Begge dele skal være synsfri.
Bilens krogvægt 1600 kg. - trailerens egenvægt 530 kg. giver en lovlig last på 1070 kg.